Har min före detta sambo rätt att bo kvar i bostaden?

Hej. Jag och min sambo separerade för tre månader sedan. Vi bodde i ett hus som jag har fått i gåva av min far. Han flyttade ut och jag bor kvar men han har lämnat kvar sina saker eftersom han inte har någonstans att bo.

Nu har det blivit lite tvister mellan oss och han säger att han, enligt sambolagen, har rätt att fortfarande bo kvar i huset om han vill. Är det verkligen så? Och hur länge har han rätt att ha kvar sina saker i mitt hus?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör ska ,på begäran av någon av parterna, en ansökan om bodelning göras inom ett år, se 8 § sambolagen. Bodelning är alltså frivilligt och det som ingår i bodelningen är sambornas gemensamma bostad och bohag, se 3 § sambolagen.

Gällande bostaden

Inledningsvis så finns det inte någon bestämmelse i sambolagen gällande rätt för tidigare sambo att bo kvar i den andra sambons hem, såvida inte detta hem utgör gemensam samboegendom, 3 § sambolagen. För att räknas som samboegendom ska bostaden införskaffats i syfte att vara gemensam. Det framgår av din fråga att du har fått bostaden som gåva. Var gåvan villkorad med att egendomen skulle vara att anse som din enskilda egendom så kommer bostaden aldrig vara samboegendom, se 4 § sambolagen.

Det framgår utifrån din fråga att det gäller ett hus och inte en lägenhet. Detta innebär att undantaget enligt 22 § sambolagen gällande sambos rätt att överta lägenhet vid särskilda fall inte är aktuellt.

Avgörande är alltså om ni införskaffade bostaden i syfte att bo där gemensamt och det var eran permanenta bostad. Om inte det är fallet så räknas inte bostaden som samboegendom och ska därmed inte vara del i en bodelning och din före detta sambo har heller inte någon lagstadgad rätt att få bo kvar i bostaden.

Gällande de kvarlämnade tillhörigheterna

Kort sagt har din före detta sambo inte rätt att ha kvar sina saker i ditt hus. Vägrar din före detta sambo att återta tillhörigheterna och tvist uppstår har du en möjlighet att vända dig till kronofogdemyndigheten för att ansöka om vanlig handräckning. Jag kan dock nämna att förfarandet kostar en viss summa så det optimala är om ni kan lösa situationen på egen hand.

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare