Har min f.d. man rätt att ha kvar sina saker i mina förråd?

Jag har en hyresrätt där endast jag står på hyresavtalet. För ca ett år sedan skilde jag mig från min man och han har fortfarande kvar några av sina saker i två stora förråd i huset. Han betalar inte hyran och hämtar inte heller sakerna. Han har även tre ideella föreningar som fortfarande är skrivna på min adress.

Finns det någon möjlighet att han kan ha rätt att ha kvar sina saker i mina förråd här i huset pga att hans företag fortfarande står skrivna här? Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag utgår från att förråden där din man har sina saker ingår i ditt hyresavtal där du står som ensam avtalspart tillsammans med hyresvärden.

Att din f.d. man har valt att fortfarande ha sina ideella föreningar skrivna på adressen påverkar inte din rätt till förråden. Det är däremot en komplicerad situation som föreligger när en f.d. partner vägrar hämta sina saker. Eftersom du inte har äganderätt till sakerna så kan du göra dig skyldig till olovligt förfogande om du skulle slänga hans saker (10 kap. 4 § brottsbalken). Om du istället själv tar och flyttar dem, t ex kör hem dem till din f.d. mans nya adress så kan du göra dg skyldig till egenmäktigt förfarande eftersom du rubbar hans besittning (8 kap. 8 § brottsbalken).

För att få din f.d. man att hämta sina saker kan du ansöka om vanlig handräckning vid Kronofogdemyndigheten. Det kostar 300 kr att ansöka och du kan begära ersättning för kostnaden i din ansökan. Du kan skriva ut en blankett från deras hemsida och där hittar du även vilken adress du ska skicka din ansökan till.

Jag hoppas att jag besvarat din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare