Har min arbetsgivare rätt att lägga om schemat på grund av föräldraledighet?

Om en av mina kollegor är beviljad föräldraledig varje fredag. Har arbetsgivaren rätt att då lägga om schemat för oss andra? Vi är bara sex anställda på vår avdelningen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Din fråga handlar om schemaläggning och arbetsledning. Bestämmelser om detta hittas i Lagen om anställningsskydd (LAS), arbetstidslagen (ATL) och i kollektivavtal. Kollektivavtal kan begränsa möjligheterna till schemaläggning men eftersom det inte framgår av frågan att ett sådant finns kommer jag besvara frågan utifrån att kollektivavtal inte finns på arbetsplatsen.

Ja som huvudregel gäller att arbetsgivaren har en långtgående rätt att leda arbetet. I detta omfattas även schemaläggning. Så länge din arbetsgivare inte bryter mot andra arbetsrättsliga regler såsom rätten till dygnsvila och meddelat schema minst minst 14 dagar i förväg är ni skyldiga att acceptera de nya arbetstiderna (12-13 § ATL).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare