Har man vid provanställning avtalat om uppsägningstid har man rätt till denna

Hej

Är på provanställning på ett bolag som ej har kollektivavtal. Nu kommer jag bli uppsagd pga arbetsbrist månad 3 och företaget hävdar att jag har rätt till 14 dagars lön, men i mitt anställningsavtal står det "Ömsesidig uppsägning 1 månad".

Vad är det som gäller? Har för mig att mitt avtal gäller över lagen då det är till arbetstagares (min) fördel.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt lag får en provanställning avbrytas före prövotidens utgång om inte annat har avtalats (6 § lag om anställningsskydd). Detta innebär att om inget är avtalat har man ingen rätt till uppsägningstid utan kan vara tvungen att lämna på dagen. Om det finns ett avtal enligt vilket man har rätt till uppsägningstid gäller detta före lagen. I första hand är det anställningsavtalet och eventuella kollektivavtal som styr ens anställning och vad man har rätt till. Lagen finns där främst som ett minimum av rättigheter som man har. I och med att du har avtalat om en månads uppsägningstid i ditt anställningsavtal har du alltså rätt till den månadens lön också.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare