Har man som hyresvärd rätt till hyra under uppsägningstiden?

Hej!

Jag har hyrt ut min bostadsrätt med föreningens godkännande i snart ett år och jag har en fråga av hypotetisk karaktär. Min hyresgäst har nyligen sagt upp kontraktet och vi har en ömsesidig uppsägningstid på 3 månader. Ifall jag har en deposition motsvarande en månadshyra och hyresgästen bestämmer sig att flytta ut redan vid första månadens slut och därefter slutar inbetala hyra under uppsägningstiden, finns det i ett sådant fall något lagrum som ger rätt att kräva hyra från hyresgästen för de resterande månaderna? Jag har 1 deposition som kan täcka en månadshyra, men finns det möjlighet att på laglig väg kräva ersättning för de 2 resterande månaderna som hyresgästen enligt kontrakt skulle betala hyra?

Jag frågar detta för att hyresgästen, som i vanliga fall är en snabb kommunikatör, inte varit anträffbar sedan vi bekräftat att denna ville säga upp kontraktet, trots upprepade försök till kontakt.

Med vänlig hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 12 kap 4 § jordabalken gäller att en hyra av bostadsrätt på obestämd tid kan sägas upp med minst 3 månaders uppsägningstid. Har ni ett tills vidare-kontrakt gäller alltså att en uppsägningstid på 3 månader är minimum. Under den här tiden gäller att hyresgästen har rätt att bo kvar i hyreslägenheten, men också att denne har en skyldighet att betala hyra för de tre månaderna. Detta gäller oavsett om hyresgästen inte bor kvar under hela uppsägningstiden.

Får du inte dina sista hyror inbetalade, rekommenderar jag att du tar kontakt med hyresnämnden, vilken är den myndighet som hanterar hyrestvister. Du kan då få hjälp att kräva ut din hyra.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare