FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/06/2018

Har man rätt till underhållsbidrag från den andra föräldern för den tid man fått underhållsbidrag av försäkringskassan?

Hej!

Jag undrar om jag har rätt att kräva min dotters pappa på underhållsbidrag under dessa år han aldrig har betalt något trots jobb. Min dotter fyller 15 år om 4 mån och jag har sedan hon föddes enbart fått underhållsstöd från Försäkringskassan.

Han har bara varit en närvarande pappa under ca 1,5 år då vi hade gemensam vårdnad och varannan vecka umgänge.

Hur bär man sig åt vid sånt här?

Mvh/ Jessica

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Jag antar för svaret att din dotter bor endast hos dig under tiden utöver de 1,5 åren ni hade gemensam vårdnad.

Underhållsbidrag är den summa som föräldern barnet inte bor hos ska betala till föräldern barnet bor med för att täcka barnets kostnader för boende, mat och fritidsintressen. Hur mycket som ska betalas i underhållsbidrag ska parterna själva komma överens om. Om beloppet understiger försäkringskassans nivåer ersätter de mellanskillnaden, dessa belopp är 2018 1573 kronor om barnet är under 15, och 1753 kronor upp till 18 år.

Underhållsstöd är den ersättning du får från försäkringskassan då den andra föräldern inte betalar underhållsbidrag som hen ska, och försäkringskassan kommer då kräva denne på hela eller delar av beloppet. Tanken är att betalningen ser genom försäkringskassan för föräldrar som inte kommer överens. Om föräldern som ska betala underhållsbidraget sköter sina betalningar till försäkringskassan under 6 månader kommer de i framtiden ske direkt till den andra föräldern istället för genom försäkringskassan.

Sammanfattningsvis kan du inte kräva den andra föräldern på underhållsbidrag för den tid som du fått underhållsstöd från försäkringskassan, det är istället de som har en fordran på honom för den ersättning de gett dig. Detta hindrar såklart inte att ni gör en överenskommelse sinsemellan, men du har ingen rätt till ytterligare ersättning.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare