Har makes efterarvingar rätt att ta del av värdestegring?

Två gifta makar. Inga barn.

Har arvingarna till den först avlidne maken rätt att ta del av värdestegringen som blivit efter dennes död ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler kring arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Enligt 3 kap. 1 § ÄB ska arvlåtarens kvarlåtenskap tillfalla den efterlevande maken. Om någon av arvlåtarens bröstarvingar, föräldrar, syskon eller syskonbarn lever vid den efterlevande makens död ska hälften av den efterlevande makens bo tillfalla dem (3 kap. 2 § ÄB). Detta är den först avlidne makens del i bodelningen som skedde efter dennes bortgång. Detta involverar alltså en eventuell värdestegring (eller minskning) om sådan har skett.

Undantag till detta finns i 3 kap. 4 § ÄB som berättar att om värdeökningen har skett genom att den efterlevande maken har fått ett arv, testamente eller gåva samt i vissa fall värdeökning på grund av förvärvsarbete så ska detta vara förbehållet den efterlevandes arvingar. Den först avlidne makens arvingar får alltså inte ta del av denne värdeökning.

Om det gäller ett särkull barn till den först avlidne makens som fick sitt arv omedelbart efter sin förälders bortgång enligt 3 kap. 1 § ÄB så kan inte denne få ta del av värdestegringen. Om särkullbarnet väntat in även den andra förälderns bortgång enligt 3 kap. 9 § ÄB får denne dock del av en eventuell värdestegring (eller minskning).

Sammanfattningsvis så är huvudregeln att den först avlidne makens arvingar ska få ta del av värdestegringen som skett efter dennes död, men att det finns undantag och att det då beror på hur värdestegringen har skett.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare