Har make rätt till egendom andra makens enskilda egendom vid bodelning?

Mina föräldrar har båda avlidit och har efterlämnat en del pengar.

I sitt testamente har skrivit att jag, min syster och våra respektive barn ska ärva och hur stor del var och en ska ha. De har också skrivit följande:

"Vad bröstarvinge eller annan erhåller på grund av detta testamente skall utgöra enskild egendom och skall varken i äktenskap eller samboförhållande ingå i bodelning eller omfattas av s k övertaganderätt. Motsvarande ska gälla avkastningen liksom vad som träder i dess ställe.

Min fråga är: min syster är gift, men ligger i skilsmässa.

Kan hennes man kräva/ ha rätt till hennes arv vid skilsmässa/ bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln vid vid bodelning mellan makar är att all egendom är giftorättsgods och alltså sådan egendom som ska delas lika mellan makarna, se 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB). Dock så undantas så kallad enskild egendom enligt 7 kap. 2 § ÄktB. Detta är bland annat egendom som ena maken ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda, se 7 kap 2 § p 4 ÄktB. Med andra ord blir inte arvet per automatik blir enskild egendom, men eftersom det är särskilt föreskrivet av dina föräldrar att arvet ska utgöra enskild egendom är denna egendom undantagen bodelning.

Sammanfattningsvis har din systers make inte rätt till den egendom hon ärvt med villkoret att det ska vara hennes enskilda egendom.

Lawline RådgivareRådgivare