Har jag som "timanställd" rätt till terminalglasögon?

Hej!

Jag är timanställd på en arbetsplats där antalet arbetsdagar varierar vecka till vecka, men brukar minst ha 2 arbetsdagar per vecka. Hela arbetsdagen (8h) spenderas framför en datorskärm. Har jag rätt till terminalglasögon trots att jag ej jobbar fulltid?? Eller ställs det någon form av krav på att man måste arbeta en viss procent?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

För att besvara din fråga angående terminalglasögon kikar vi närmare på Arbetarskyddsstyrelsens (numera Arbetsmiljöverket) föreskrifter (AFS 1998:5).

Du uppfyller förmodligen inte kravet på kontinuitet

Innan vi kollar på din eventuella rätt till terminalglasögon, kollar vi på om arbetsgivarens skyldighet att låta dig genomgå en synundersökning är uppfylld först. Arbetsgivaren har nämligen ingen skyldighet att ge dig terminalglasögon, om du inte först genomfört en sådan synundersökning (6 § Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 1998:5).

I samma regel står det att en arbetsgivare ska se till att en arbetstagare, som kontinuerligt ska arbeta framför en datorskärm minst en timme per dag, genomgår en synundersökning.

Jag är tveksam till om en "timanställning", som i genomsnitt omfattar två av fem arbetsdagar, ska anses uppfylla kravet på kontinuitet. Du jobbar visserligen framför en datorskärm åtta timmar per dag, men jag tror tyvärr ändå att det är i en för liten utsträckning.

Min bedömning blir därför att du inte har rätt till en synundersökning eller terminalglasögon.

Mina råd

Mitt första råd blir att prata med din arbetsgivare. Även om lagen inte säger att han eller hon är skyldig att låta dig genomgå en synundersökning eller ge dig terminalglasögon, så betyder inte det att din arbetsgivare per automatik kommer att förvägra dig sådana.

Förhoppningsvis kan ni tillsammans diskutera fram en bra lösning som passar er båda.

Om du tillhör en fackförening, skulle du i andra hand eller i stället för din arbetsgivare, kunna tala med ditt fackförbund om hur du bör göra och hur de ser på dina möjligheter till terminalglasögon.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare