FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll14/12/2018

Har jag rätt till underhållsstöd när jag flyttat hemifrån?

Jag flyttade från min mamma som är ensam vårdnadshavare 10/12 2018. Jag är 18 och studerar till 2021.

Pga problem med min mamma måste jag flytta hem till min plastfarfar.

Besked från Försäkringskassan har kommit om indraget underhållsstöd.

Vad gäller för att få behålla detta?

Måste jag flytta adressen hem till min pappa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svarets disposition

Frågan angår primärt underhållsstöd från försäkringskassan. Jag kommer inleda med att redogöra för när föräldrarna är underhållsskyldiga medförande principiell rätt till underhållsbidrag. Sedan kommer jag redogöra för rätten till underhållsstöd, vilket som sagt är det din fråga angår.

Underhållsbidrag

När upphör rätten till underhållsbidrag?

Som huvudregel upphör rätten till underhållsbidrag när barnet fyller 18 år. Rätten till underhållsbidrag kvarstår som mest tills barnet fyller 21 år under förutsättningen att barnet faktiskt bedriver studier. Inte alla studier berättigar fortsatt bidrag utan det måste vara studier i grundskola, gymnasieskola eller "annan jämförlig utbildning" (7 kap. 1 § andra stycket FB). Med annan jämförlig utbildning avses främst komvux. Vidare har konstaterats att förlängd skolgång orsakad av byte mellan två gymnasieprogram berättigar förlängning av underhåll (NJA 1990 s. 49 I-III). Däremot har konstaterats att high school i USA inte ansågs vara jämförlig eftersom personen sedan inte fick tillgodoräkna sig utbildningen i Sverige (se NJA 1986 s. 345). Universitetsstudier och därvid jämförlig utbildning anses inte vara sådan jämförbar med grundskole- eller gymnasieutbildning. Eftersom jag inte vet vad du studerar kan jag inte ge något avgörande svar på denna punkt.

Påverkar det om jag bor hos någon av föräldrarna?

Det råder för barnet inget boendekrav hos föräldrarna för att underhållsstöd ska berättigas. Det som nämns angående boende är att de föräldrar som inte har barnet stadigvarande boende hos sig ska fullgöra underhållsskyldigheten genom erläggande av underhållsbidrag (7 kap. 2 § FB). Av detta följer motsatsvis att underhåll som huvudregel fullgörs genom att ha barnet boendes hos sig. Du måste således inte flytta hem till din pappa.

Underhållsstöd

Underhållsstöd, vilket är det du uppbär i detta fall, betalas av försäkringskassan när den förälder som ska betala underhållsbidrag inte gör det (se 17 kap. 2 § SFB). För rätt till underhållsstöd krävs dock att den ena föräldern är boförälder, vilket förutsätter att barnet bor hos ena föräldern (se 18 kap. 2 §samt 17 kap. 3 § SFB). Eftersom du har fyllt 18 krävs inte att föräldern är vårdnadshavare, eftersom du då är myndig (se 18 kap. 4 § SFB). Om du inte bor hos någon av föräldrarna brister således kvalifikationskriterierna för underhållsstöd.

Sammanfattning

Du har rätt till underhållsbidrag oavsett om du bor med dina föräldrar eller ej. Eftersom du är över 18 år förutsätts dock att du studerar i grundskola, på gymnasium eller annan jämförlig utbildning (7 kap. 1 § andra stycket FB). Eftersom underhållsbidraget inte verkar betalas och du uppbär underhållsstöd krävs att du är boende hos ena föräldern för att underhållsstöd vidare ska utges. Av denna anledning har försäkringskassan meddelat indragande av underhållsstödet (se 18 kap. 2 § SFB).

Hoppas du fick din fråga besvarad!

Vänlig hälsning,

Joar LindénRådgivare