Har jag rätt till tillsvidareanställning efter min provanställning?

Hej!

Min man har fått en anställning på ett hotell. På det har de skrivit provanställning 1 dec 2017-sista april 2018 och från 1 maj 2018 tillsvidareanställd.

Det är alltså inte två separata anställningsbevis utan detta står på samma papper. De är undertecknade och klara.

Kan han bli uppsagd pga provanställningen nu innan när det redan står löfte om tillsvidare i maj? Aldrig sett ett sånt kontrakt förut utan har alltid fått såna papper separat.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din man innehar en provanställning under perioden 1 dec 2017 - 30 april 2018, gäller särskilda regler för hans anställning under denna tid. En provanställning får vara högst sex månader lång. Vid provanställningens slut övergår anställningen till en tillsvidareanställning, vilket även framgår av din mans anställningsavtal. En övergång till tillsvidareanställning ska dock endast ske under förutsättning att provanställningen inte har avbrutits innan dess utgång. Både arbetsgivaren och arbetstagaren har möjlighet att avbryta provanställningen. Detta kan göras närsomhelst före provanställningens utgång, vilket i din mans fall är 30 april 2018. Om arbetsgivaren, eller din man, inte vill att anställningen ska övergå till en tillsvidareanställning måste den som vill avbryta lämna besked om detta senast vid provanställningen sista dag, 30 april 2018. Om detta inte sker kommer provanställningen övergå till den tillsvidareanställning som enligt avtalet börjar 1 maj 2018. Arbetsgivaren behöver inte ha några särskilda skäl för att avbryta din mans provanställning (jämfört med vid en tillsvidareanställning där arbetsgivaren måste ha saklig grund). Det finns heller inga särskilda formkrav som arbetsgivaren måste iaktta. Detta framgår av 6 § LAS.

Det skriftliga löftet om tillsvidareanställning från och med 1 maj 2018 gäller, men förutsätter att provanställningen inte har avbrutits innan 30 april 2018 på det sätt jag redovisat ovan. Om arbetsgivaren avbryter din mans provanställning innan 30 april 2018, innebär det att provanställningen avslutas och att anställningen inte kan övergå till en tillsvidareanställning.

Jag hoppas att mitt svar är till din hjälp. Du får gärna återkomma till oss på Lawline om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare