Har jag rätt till skadestånd om fastighetsägaren vållat mig en sakskada genom oaktsamhet?

Hej!

Fastighetsägaren kom för att kolla elementen och efter några dagar insåg vi att vår matta blev blöt så mattan har färgat av sig lite eftersom de hade inte stängt elementen ordentligt. Kan jag få skadestånd för detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skadestånd finns i skadeståndslagen (SkL).

Rätten till skadestånd

Det låter som att fastighetsägaren genom att vara slarvig orsakat en skada på din egendom. Om så är fallet så har du rätt till skadestånd (2 kap 1 § SkL).

Skadeståndets storlek

Skadeståndets storlek ska motsvara antingen mattans värde eller reparationskostnad och värdeminskning. Har ni fått några andra kostnader till följd av skadan omfattas även de beloppen i skadeståndet (5 kap 7 § SkL).

Skadeståndet kan sättas ner

Om även du som skadelidande räknas som vållande, alltså att du medverkat till skadan, så kan skadeståndet du har rätt till vara lägre. Även oaktsamhet, som att inte ha kontrollerat de egna elementen, gör att du kan räknas som medvållande och därmed få ett lägre skadestånd (6 kap 1 § andra stycket SkL). Skadeståndet ska då sättas ner till vad som är rimligt med hänsyn till omständigheterna (6 kap 1 § tredje stycket SkL).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare