Har jag rätt till semesterlön även fast jag bara jobbar deltid?

Hej, Hur blir min semesterersättning när jag varit Studieledig men ändå hoppat in och jobbat när det behövts och jag haft tid? Har alltså en fast anställning med en månadsnön på 26 000:- som jag varit studieledig ifrån men när jag hoppat in och jobbat har jag fått en lön på 26 000 / 175 = 148,5 kr/tim.

Från 1 April 2017 till 31 Mars 2018 har jag ungefär tjänat 80 000 - 90 000kr (före skatt), när jag frågade hur det blir med min Semester/semesterersättning hävdade arbetsgivaren att jag inte jobbat tillräckligt mycket för att tjänat ihop till några dagar eller ersättning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Din fråga handlar om rätten till semesterförmåner vid arbete. Bestämmelser om detta hittas i Semesterlagen (SemL).

Din rätt till semesterersättning
Jag kan börja med att konstatera att semesterlagens bestämmelser är minimibestämmelser för semester. Det är alltså inte möjligt att du och din arbetsgivare har avtalat om mindre gynnsamma bestämmelser än de som anges i lagen.

Alla anställda har enligt semesterlagen rätt till minst 25 dagar semester per år. Huvudregeln är att du har rätt till 4 veckor sammanhängande semester i juni - aug. Denna rätt påverkas inte av ens anställningsform eller hur mycket du jobbar. Huruvida denna semester är betald eller obetald beror på hur mycket du har tjänat under året. Semesterlön tjänas in mellan 1 april och 31 mars innan semesteråret och tjänas in oberoende av hur stor den summan är (3 § SemL). Att du inte jobbat tillräckligt mycket för att få semestererlön/ersättning är alltså inte sant.

Eftersom du verkar ha jobbat sporadiskt ska din semesterlön beräknas enligt procentregeln (16b § SemL). Din intjänade semesterlön är 12 % av det du tjänat under intjänandeåret. Din arbetsgivare ska betala ut denna semesterlön till dig i samband med semesterledighet (26 § SemL). Om du inte tar ut några semesterdagar går det att genom avtal med din arbetsgivare bestämma att dessa 12 procent ska betalas ut t.ex. i samband med lön eller årsvis. Om denna ersättning betalas ut i samband med lön måste det tydligt framgå i lönespecifikationen hur mycket som avser semesterersättning.

Sammanfattning
Din arbetsgivare har fel när han säger att du inte arbetat tillräckligt mycket för att få semesterlön. Enligt dina uppgifter har du tjänat ihop ungefär 10 000 kr i semesterlön. Du har alltså rätt till betalda semesterdagar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare