Har jag rätt till ersättning för de renoveringar jag gjort på sambos bostad när samboförhållandet upphör?

Min sambo äger huset vi har bott i de senaste 30 åren.

Jag har renoverat och moderniserat huset.

Kan jag få ersättning för mitt arbete när sambons dotter ärver huset och säljer det?

Mitt arbete har höjt husets värde betydligt.

Dotterns vilja är att sälja huset och "avhysa" mej.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Samboförhållanden regleras i sambolagen (SamboL).

Möjlighet till ersättning genom bodelning
Jag tolkar det som att du och din sambos förhållande har upphört, 2 § SamboL. I detta fall har du rätt att begära bodelning, 8 § SamboL. Det är enbart samboegendom, alltså gemensam bostad och möbler och liknande som har förvärvats för gemensam användning som ska inräknas i bodelningen och delas lika mellan er, 3 § SamboL.

Enbart samboegendom ingår i bodelningen
Om du kan få ersättning genom bodelningen för de renoveringar och moderniseringar som du har gjort på huset är alltså beroende på om huset anses utgöra samboegendom eller inte. Om ni under de 30 år ni levt tillsammans har förvärvat huset för att gemensamt bo i det räknas huset som samboegendom. I detta fall kommer halva husets värde tillfalla dig genom bodelningen, 14 § SamboL.

Om din sambo ägde huset innan du flyttade in räknas det inte som samboegendom. I detta fall är det främst genom avtal med sambon/dottern som du kan få ersättning för det arbete som du har lagt ned på lägenheten.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare