Har jag rätt att få ut arv när min syster testamenterat bort hela kvarlåtenskapen

Ärver jag min syster , min syster har skrivit ett testamente till en vän

som ärver allt, har jag rätt till hälften ändå ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Det är enbart bröstarvingar (avkomlingar i rakt nedstigande led) som har en oinskränkt rätt att få ut hälften av den avlidnes kvarlåtenskap, 7:1 ärvdabalken. Det innebär att du tyvärr inte har rätt till hälften av kvarlåtenskapen om din syster har testamenterat bort hela kvarlåtenskapen till en vän.

Mikael JonassonRådgivare