Har jag rätt att få hyra ut min bostadsrätt i andra hand?

Hej,

Jag har för avsikt att prova på att leva i Frankrike, och då är min undran.

Det kan vara svårt att få en anställning ifrån Sverige, så därmed undrar jag om möjligheten att få hyra ut i andrahand (bostadsrätt) under tiden jag söker arbete där?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du enbart har funderingar kring dina möjligheter att få hyra ut din bostadsrätt under tiden du befinner dig i Frankrike. Till följd av denna tolkning kommer jag inte ta upp frågor kopplade till uthyrningen i sig såsom hur länge du får hyra ut, vilken hyra du får ta osv i detta svar. I det fall du har fler funderingar får du mer än gärna höra av dig till oss igen. Du finner också god information kring just andrahandsuthyrning av bostadsrätter HÄR.

Det finns två lagar av intresse i din situation. Bostadsrättslagen som berör förhållandet mellan dig och bostadsrättsföreningen och Lag om uthyrning av egen bostad som berör förhållandet mellan dig och din hyresgäst.

Du som äger en bostadsrätt har möjlighet att hyra ut ditt boende i andra hand om styrelsen i din bostadsförening samtycker till det, 7:10 Bostadsrättslagen. Det första du ska göra i detta läge är därför att höra av dig till styrelsen och berätta om dina planer. Om styrelsen samtycker till uthyrningen eller inte beror på bostadsrättsföreningens stadgar. I det fall du inte får styrelsens godkännande till uthyrningen kan du istället vända dig till hyresnämnden och ansöka om tillstånd till uthyrningen, 7:11 Bostadsrättslagen. Av 7:11 Bostadsrättslagen framgår det att hyresnämnden ska lämna sådant tillstånd om "bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke". Jag kan givetvis inte uttala mig om hyresnämnden skulle lämna sådant tillstånd eller inte men att hyra ut sitt boende till följd av att man vill undersöka möjligheten av att bo i Frankrike låter inte som något som skulle kunna utgöra "befogad anledning att vägra samtycke".

I det fall du skulle hyra ut din bostadsrätt i andra hand utan att ha samtycke från styrelsen eller tillstånd från hyresnämnden riskerar du att förverka bostadsrätten. Det betyder att du förlorar rätten till bostaden. Ett bra första steg är därför som tidigare nämnt att höra av dig till styrelsen och berätta om dina planer.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga och jag önskar dig stort lycka till på ditt äventyr i Frankrike!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare