Har jag rätt att ärva något från min avlidne styvfar?

Hej jag särkullbarn (troligen ej adopterad). Min (biologiska) mor dog 2012 och min styvfar 2018. I boet finns en min (halv)bror. Jag lät mitt modernare gå vidare till styvfadern. Frågan är vad jag har rätt till i fråga om arv. Har jag bara rätt till min moders del eller också från min styvfar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått dig rätt har du avstått från din rätt att få ut din arvslott efter att din mor gått bort i enlighet med 3 kap. 9 § ärvdabalken (ÄB), och frågan är vad du har rätt till nu när din styvfar (som jag förmodar var gift med din mor och således efterlevande make som hade rätt till kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt enligt 3 kap. 1 § ÄB) också har gått bort.

Du har rätt till efterarv från din mor enligt 3 kap. 2 § ÄB. Du har dock inte någon lagstadgad rätt till din styrfars kvarlåtenskap eftersom han inte är din biologiska far enligt 2 kap. 1 § ÄB. Det är emellertid möjligt att din styvfar har upprättat ett testamente där du är en av testamentstagarna, i sådana fall framgår det i testamente hur mycket du ska få från din styvfars kvarlåtenskap.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Anton OkicRådgivare