Har jag någon arvsrätt från min avlidne far när min styvmor går bort?

Kort historik:

Min far far dog 2016, han var omgift - 6 egna barn, inga gemensamma.

Arvet skiftades i 12 delar - 6 till min styvmor, 1 var till oss syskon. Jag

valde att ta ut min del. Min styvmor har 2 egna barn.

Fråga: Har jag någon arvsrätt när min styvmor går bort?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga krävs det att vi går igenom gällande regleringar om arvsrätt i Ärvdabalken (ÄB)

Arvslott och loglott
En arvslott är enkelt förklarat den andel som en arvinge har rätt till efter den avlidnes arv. En arvslott kan fås genom testamente eller laglott. Enligt Svensk rätt är en laglott halva arvslotten. Ärvdabalkens reglar att bröstarvinges rätt att ta del av en laglott (7 kap 1§ ÄB). Finns det flera bröstarvingar som i ditt fall delas laglotten lika mellan barnen. Det går inte att genom ett testamente utsläcka bröstarvingars arvsrätt, vilket resulterar att barn aldrig kan bli arvslösa enligt Svensk rätt.

Ditt fall
I din fråga nämner du att samtliga barn har fått dela på 6/12 av din fars förmögenhet. Det betyder att barnen har fått ta del av sin laglott enligt följande regleringar. Dock har resterande 6/12 av din fars förmögenhet tilldelats din styvmor. Denna förmögenhet kan ni bröstarvingar få ta del av i form av efterarv vid hennes bortgång. Bröstarvninges rätt till efterarv vid nygifte ska utgå om din far inte har valt att testamentera bort denna resterande del till hans fru. Testamente medför att man kan välja vem resterande 50% av sitt arv ska tilldelas.

Kan du trots detta ha rätt till mer arv från din far vid din styvmors bortgång?
En makes arvsrätt stadgas även i Ärvdalken (här). Som du nämner i din fråga har din far gift om sig vilket betyder att din styvmor har med fri förfoganderätt ta del av 6/12 av arvet. Fri förfoganderätt betyder nästan enligt ordalydelsen, hon får fritt förfoga över dessa tillgångarna. Dock betyder inte det att du går arvslös från din far. Vid hennes bortgång har samtliga bröstarvingar rätt till 1/12 var av den kvotdel som kommer från din fars förmögenhet under förutsättningarna att han inte valt att testamentera bort 6/12 till din styvmor.

Exempel: 6/12 av din fars förmögenhet tillfaller hans nya fru. Denna förmögenhet motsvarar 100 000 kr. Vid bortgången hade din styvmor en förmögenheten på 200 000kr. Det betyder att samtliga bröstarvingarnas efterarvskvot från din fars förmögenhet blir 100 000/(100 000+200 000)=1/3. Bröstarvingar har därmed rätt att ärva 1/3 av den totala förmögenheten från din styvmor. Detta arv utgår före hennes förmögenhet ska fördelas mellan hennes egna barn. Viktigt att veta är att din styvmor får fritt förfoga över sina pengar, vilket betyder att hennes förmögenhet vid bortgången kan antingen vara mindre eller större. Oavsett ska samtliga bröstarvingar från din far får ta del av 1/3 av hennes totala förmögenhet. I ditt fall hade du alltså fått ett efterarv på på 1/12 av en tredjedel av hennes förmögenhet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare