Har jag inte rätt till mer än 25% som efterarv?

Hej! Efter att min mor dog så tog jag och min halvbror inte ut något från arvet efter vår mamma för att min styvfar skulle kunna leva kvar i huset de ägde. Nu när han är borta har jag enligt lag fått 25% av arvet. Dock har jag inte fått något extra för att jag inte tog ut arv efter min mamma. Min halvbror vill inte kännas vid detta och jag undrar om jag har laglig rätt till en större procent med tanke på det jag skrivit ovan.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du avstod ditt arv till förmån för din styvfar när din mamma gick bort så intar du ställning som dödsbodelägare i din styvfars dödsbo och har därmed efterarvsrätt. Detta innebär att du har rätt att få ut ditt arv från din mamma ur dödsboet från din styvfar. Sådan rätt har även din halvbror. Du bör alltså få ut åtminstone 25% av arvet från din mamma som då motsvarar din laglott. Men om det finns mer kvarlåtenskap från din mamma än de 25% som du har fått ut från arvet så ska du och din bror dela lika även på detta. Du har nämligen lika stor rätt till arvet från er mamma som din bror. Han får därför inte mer bara för att hans pappa/din styvfar ärvde er mamma före honom och din bror ska ärva din styvfar ensam.

Vill du ha mer juridisk rådgivning, ring oss på 08-533 300 04.

Vänligen,

Johanna MatsdotterRådgivare