Har föräldrar efterarvsrätt?

Hej!

Min kusin har dött, tio år tidigare dog hans fru. De hade inga barn, så min kusin ärvde allt efter sin fru.

Nu när kusinen är död, är det hans mostrar o morbröder som ärver honom. Det finna inget testamente.

Men nu hävdar syskonen till min kusins döda fru att deras mor ärver hälften av allt. Är det så eller är det mostrar o morbröderna som ärver ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Makars arvsrätt

Makar har arvsrätt efter varandra, detta framgår av 3 kap. 1 § Ärvdabalk (1958:367). Makar ärver varandra med så kallad fri förfoganderätt vilket innebär att den efterlevande maken får disponera och konsumera den ärvda kvarlåtenskapen. Maken får däremot inte testamentera bort kvarlåtenskapen eller genom gåvor betydligt minska arvets värde.

En make kan genom testamente testamentera kvarlåtenskapen med full äganderätt till den efterlevande maken.

Efterarvsrätt

Syskon och föräldrar till den avlidne har en så kallad efterarvsrätt, detta framgår av 3 kap. 2 § ÄB (Ärvdabalk). Det innebär att de har rätt till arvet efter din kusins fru när din kusin avlider. Huvudregeln är hälftendelning, dvs. att modern har rätt till hälften av kvarlåtenskapen efter din kusin. En annan uppdelning kan göras beroende på hur egendomsförhållandena mellan din kusin och hans fru vid hennes bortgång. Det är dock svårt att svara på utan insikt i förhållandena när kusinens fru avled.

Sammanfattning

Makar ärver alltså varandra med fri förfoganderätt om inte något annat anges i testamente. Föräldrar till den avlidne har en så kallad efterarvsrätt. Det innebär att de har rätt till den avlidnes andel när även den efterlevande maken (din kusin i det här fallet) avlider. Normalt sett har de (modern) rätt till hälften av kvarlåtenskapen efter den avlidne (din kusin).

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte att höra av dig igen om du har några funderingar!

Alex SkepastianosRådgivare