Har förälder rätt till umgänge med barnet trots att man inte har vårdnaden?

Hejsan. Frågar åt min partner. Han är pappa till 2 barn på 6 och 9 år. P.g.a en dom, så har det varit många tvister mellan honom och hans ex.fru, dvs mamman till barnen. Hon har hela vårdnaden och hennes nya man är vårdnadshavare till deras senaste gemensamma barn , plus de tidigare; som alltså min partner är pappa till. Han tycker att han borde ha rätt till umgänge med sina barn, men det tycker ej mamman. Till saken hör att han är dömd till ringa misshandel gentemot barnen. Detta var längesen och domen är sen länge avklarad.

Vad har han för rättigheter? Kan mamman hindra honom från att träffa sina egna barn? Mamman bor i annan kommun, dock är det bara 10 mil mellan oss.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag börjar inledningsvis att nämna att regler kring umgänge regleras i 6:e kapitlet föräldrabalken (FB). Även fast mamman har ensam vårdnad om de båda barnen så bör pappan, det vill säga din partner, ha rätt till umgänge med barnen. Det är upp till båda föräldrarna att tillgodose så att barnen så långt det är möjligt får en umgängesrätt med dem båda, 6 kap 15 § FB.

Om mamman vägrar att ge pappan umgängesrätt kan pappan vända sig till domstol för att få talan prövad. Om mamman vore samarbetsvillig skulle de kunna lösa detta enklare genom att upprätta ett avtals om godkänns av socialnämnden, 6 kap 15a§ 1 st och 3 st FB.

Alltså… så krävs det att din partner vänder sig till domstolen för att föra talan om umgängesrätt om det är så att mamman inte vill samarbeta. Din partner kan ta hjälp av en jurist inom familjerätt. Se även vår sida där ni kan boka tid med en jurist, HÄR.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare