Har förälder rätt att göra bröstarvinge arvslös?

Hej!

Jag och min bror är båda adopterade och jag har jätte dålig kontakt med min mor och far.

Undrar över när de går bort om de kan göra mig avlös och ge allt till min bror?

Eller om min mor endast går bort, hur blir det då? Eller min far? Alltså en i taget. Känns hemskt att skriva så men undrar helt enkelt om det har rätt att göra mig avlös?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du har två frågor: 1) Vad händer när endast en förälder går bort? 2) Kan föräldrarna göra dig arvlös?

1) Om dina föräldrar är gifta ärver de varandra vid en eventuell bortgång enligt 3kap. 1§ Ärvdabalken. Alltså om din far går bort ärver din mor hela kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt och vice versa. Således är du inte berättigad till något arv när endast en av dina föräldrar går bor(under förutsättning att de är gifta).

2) Till att börja med spelar det ingen roll att du är adopterad. Enligt 4kap. 8§ Föräldrabalken ska ett adoptivbarn vid tillämpning av bestämmelse i lag anses som adoptantens barn. Därmed är du att se som bröstarvinge till dina föräldrar. I 7kap. Ärvdabalken finns bestämmelser om bröstarvinges rätt till laglott. Enligt 7kap. 1§ är laglotten hälften av arvslotten(i ditt fall 1/4 av arvet eftersom din arvslott enligt 2kap. 1§ Ärvdabalken är hälften av kvarlåtenskapen). Rätten till laglott inskränker testationsfriheten. Därmed kan du, om dina föräldrar har testamenterat kvarlåtenskapen till någon annan, enligt 7kap. 3§ Ärvdabalken påkalla jämkning av ett sådant testamente och därigenom erhålla laglotten(1/4 av arvet). Detta förutsätter alltså att båda dina föräldrar har gått bort.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att om en av dina föräldrar går bort ärver de varandra och om du påkallar jämkning av ett eventuellt testamente kan dina föräldrar ej göra dig arvslös.

Hoppas att det gav svar på din fråga!

MVH

Gustav WahlbergRådgivare