FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott18/07/2022

Har envar rätt att använda envarsgripande vid brott mot en av förbudsbestämmelserna i skyddslagen?

Om brott mot skyddslagens 7:e paragraf begås och uppmärksammas på bar gärning av civil/ envar, innebär det rätt till envarsgrip enligt RB 24:7? Fängelse finns ju i straffskalan enligt SL 30a.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Du söker svar på om envar (vem som helst) har rätt att gripa en person som bryter mot en av de tänkbara förbud som ett skyddsobjekt kan inneha. Det finns tre typer av förbud som ett skyddsobjekt kan inneha: tillträdesförbud, avbildningsförbud samt förbud mot vattenaktivitet (7, 30, 30a och 30b § skyddslagen (SL). Utifrån dina angiva omständigheter är det korta svaret på din fråga att ditt antagande är korrekt. Envar har rätt att envarsgripa den person som bryter mot en av de tre ovannämnda straffbestämmelserna i skyddslagen.

Som du nämner helt rätt har envar rätt att gripa en person som tas på bar gärning för ett brott som har fängelse föreskrivet i straffskalan (24 kap. 7 § andra stycket rättegångsbalken). Samtliga förbud som avses i 7 § SL har fängelse i straffskalan (30, 30a, och 30b SL). Envarsgripande kan därför ske av den person som påträffas på bar gärning med att bryta mot en av dessa tre förbud i skyddslagen. Rätten att använda envarsgripande påverkas inte av huruvida det begångna brottet i fråga är upptaget i brottsbalken eller i speciallagstiftning likt skyddslagen. Detta resonemang kan förklaras genom att ta hänsyn till den gripandeform som står till förfogande för skyddsvakten själv i sitt tjänsteutövande när en förbudsregel har överträtts. Om skyddsvakten vill gripa den person som bryter mot en av de tre ovannämnda förbudsregler är det inte skyddslagens särskilda bestämmelse om gripande som skyddsvakten har rätt att använda sig av. För att kunna gripa betraktas skyddsvakten i detta scenario rent rättsligt som envar. Skyddsvakten får därför i stället använda sig av vanligt envarsgripande. Rätten att gripa den person som bryter mot en av skyddslagens förbudsbestämmelser påverkas således inte av om du utför gripandet som tjänsteutövande skyddsvakt eller helt vanlig medborgare (jämför 13 § SL och prop.2017/18:102, s.19-21) .

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus Heino

Pontus HeinoRådgivare