Har en person rätt till halva värdet av ett hus som tillhört sin avlidne sambo?

Min mamma dog i juni. Hon ägde själv sitt hus. Hon hade en sambo som tackade nej till bodelning i oktober. Nu vill vi syskon sälja huset. Men han hävdar att han har rätt till halva huset. Enligt vår jurist är vi ensamma ägare. Stämmer detta?Kan han överklaga bodelningen nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har hennes sambo rätt till halva huset?
Vad gäller huset så krävs det att det är samboegendom för att hennes sambo ska ha rätt att få ta del av dess värde. I sambolagens 3 § framgår det att "sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §". Har huset inte skaffats för gemensamt bruk utan att din mamma exempelvis ägde det innan hon träffade sin sambo, är det alltså inte att betrakta som samboegendom och hennes sambo har ingen rätt till halva huset. Har hon emellertid köpt huset med avsikten att de ska flytta in tillsammans kan det klassas som samboegendom (även om hon står som ägare), och då kan hennes sambo ha rätt till halva huset.

Kan hennes sambo överklaga bodelningen?
I SamboL 8 anges under vilka förutsättningar en bodelning kan ske vid ett samboförhållande. För det första så kan bara samborna väcka talan om att bodelning ska se. I och med att din mamma är avliden är det alltså bara hennes sambo som kan begära en bodelning. Detta måste ske inom ett år från att samboförhållandet upphörde, men om ena parten är avliden (som i ditt fall) ska begäran om bodelning ske senast när bouppteckningen förrättas (2 st). Som jag tolkar din fråga är det vid själva bouppteckningen han tackade nej till bodelning, vilket gör att han inte kan komma nu i efterhand och överklaga beslutet.

Slutsats
Om jag förstått omständigheterna i din fråga korrekt har din mammas sambo ingen rätt att ta del av huset och dess värde. Precis som er jurist kommit fram till verkar ni vara ensamma ägare till huset och har därför inga skyldigheter gentemot hennes sambo vid en husförsäljning.

Hoppas svaret var dig behjälpligt!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare