Har en hyresgäst uppsägningstid vid hyra av bostadsrätt?

Hejsan,

Vi har nu hyrt ut vår bostadsrätt i två år nu med ett års kontrakt i taget, alltså bestämd tid till samma personer.

Det senaste hyreskontraktet löper ut 2018-04-30. Eftersom vi inte hörde något från våra hyresgäster tog vi för givet att de ville förlänga hyreskontraktet ett år till. Igår när jag kontaktade de för att försäkra mig om att de kommer att förlänga, fick jag beskedet att de planerar att flytta utomlands och att de inte kommer att förlänga.

Min fråga är nu gällade uppsägningstid för uthyrning på bestämd tid. Har hyresgästen inte någon skyldighet att höra av sig en månad i förväg om de inte önskar förlänga kontraktet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om uthyrning av egen bostadsrätt regleras i lagen om uthyrning av egen bostad.

Ett hyresavtal som är ingånget för bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens slut. Någon uppsägningstid behövs inte. En hyresgäst har däremot en månads uppsägningstid om denne vill säga upp hyresavtalet innan hyrestidens utgång (3 § lagen om uthyrning av egen bostad). Om ni skulle ha avtalat om uppsägningstid för hyresgästen gäller inte det avtalsvillkoret på grund av att det är till nackdel för hyresgästen och sådana villkor är inte giltiga (2 § lagen om uthyrning av egen bostad).

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare