Har en förare skyldighet att flytta sin bil när någon annan parkerat sin bil felaktigt?

Hej! Vad är det som gäller: Bil 1 parkerar SNETT in i sin parkeringsruta. Bil 2 noterar sned parkeringen och suckar. Backar in. 1:ans ägare kommer och inser att hen inte kommer in. Tar kontakt med 2:an och begär att hen ska flytta fram så hen kommer in. 2: an påpekar att det är inte hens problem och påpekar att man får parkera mitt i rutan. 1:an skyller på annat och blir väldigt otrevlig och dispyt uppstår. Nu till frågan. Har bil 2 en skyldighet att släppa in dvs starta, flytta fram och bekosta lite bränsle för att sen backa ”bara” för att någon inte kan titta hur man parkerar???

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Egenmäktigt förfarande
En person som olovligen rubbar någon annans besittning kan göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § första stycket brottsbalken).

Olovligen betyder att personen inte fått lov eller tillåtelse att rubba någons besittning.

Att rubba betyder att personen står i vägen eller på annat sätt hindrar någon sin besittning.

Besittning kan betyda olika saker beroende på omständigheterna. En person som har parkerat sin bil, och dessutom befinner sig i närheten av den, har besittning över bilen.

Eftersom 1:ans ägare inte kommer åt sin bil p.g.a. 2:ans bil och att 2:an dessutom inte bryr sig om 1:ans begäran att 2:an flyttar sin bil, så kan det vara fråga om att 2:an göra sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande. Dock, så har 1:an till stor del själv satt sig i den situation som hen nu befinner sig i. 1:an borde rimligtvis få skylla sig själv. Därmed vill jag påstå att 2:an inte har någon juridisk skyldighet att flytta sin bil. Man skulle dock kunna argumentera för att 2:an har en moralisk skyldighet att flytta sin bil, men en sådan bedömning anser jag ligger utanför detta Lawline-svar.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Om du har flera frågor, så tveka inte att ställa dem.

Vänligen,

Johan EkstrandRådgivare