FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/08/2022

Har en arbetsgivare rätt att omplacera sin arbetstagare och var går gränsen?

Hej Jag har sagt upp mig som marknadsområdeschef hos en av Sveriges större teknikkonsulter. Nu vill man att jag ska tillbringa min uppsägningstid ensam i ett konferensrum på en ort som inte är min stationeringsort. Min fråga är om de har rätt att kräva detta och om sen också vad som händer om jag vägrar? Detta står i mitt avtal: 5. Anställningen omfattas av Tekniktjänsteavtalet samt av FÖRETAGETs företagsspecifika regler och avtal. 6. Resor i arbetet och vistelse på annan ort ingår som en naturlig del i arbetet. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

I svensk arbetsrätt finns inga lagregler om en arbetsgivares omplaceringsrätt, det vill säga rätten att exempelvis förflytta anställda till en annan ort. Reglerna har däremot utarbetats av domstolarna.

Har arbetsgivaren rätt att omplacera en arbetstagare?

Förhållandet mellan dig och din arbetsgivare bygger på subordinationsprincipen i svensk arbetsrätt, vilket betyder att din arbetsgivare får i princip bestämma hur och vilket arbete som du ska göra. Subordinationsprincipen uppfylls genom din lojalitetsplikt mot din arbetsgivare och brott mot lojalitetsplikten kan leda till skadestånd (AD 2018 nr 25). Det ovan sagda omfattar även en arbetsgivares omplaceringsrätt, det vill säga arbetsgivarens rätt att omplacera sina anställda.

Å andra sidan får din arbetsgivare inte kräva vad som helst av dig (AD 1929 nr 29), utan din arbetsgivare får bara ge dig arbetsuppgifter eller ändra dina arbetsuppgifter, om tillägget eller ändringen av arbetsuppgifterna har ett naturligt samband med din anställning (AD 1995 nr 101). En arbetsgivare har därför rätt att omplacera arbetstagaren, så länge omplaceringen inte är alltför omfattande. Problemet blir därför att fastställa gränserna för någons anställning.

Var går gränsen för en acceptabel omplacering?

En samlad bedömning av en mängd olika faktorer ska göras för att kunna fastställa om en omplacering är acceptabel, så länge arbetsskyldigheten inte preciseras genom anställningsavtalet, kollektivavtal och befattningsbeskrivningen. Dessa faktorer är geografisk förflyttning, förändrade lönevillkor, mindre kvalificerat arbete och påtagliga skillnader i arbetsuppgifter (AD 1995 nr 101).

I ditt fall framgår arbetsskyldigheten av ditt anställningsavtal ganska tydligt. I ditt anställningsavtal står det att vistelse på annan ort är en naturlig del av ditt arbete. Det som därför talar för att din arbetsgivare inte går för långt genom att förflytta dig till en annan ort är att denna skyldighet framgår av ditt anställningsavtal och att omplaceringen endast rör sig om en geografisk förflyttning.

Om du då vägrar kan du som sagt gör dig skyldig till lojalitetsbrott mot din arbetsgivare, därför att du skulle bryta mot ditt anställningsavtal. Detta kan leda till att du blir skadeståndsskyldig mot din arbetsgivare (AD 2018 nr 25).

Avslutande ord och min rekommendation

En arbetsgivare har rätt att omplacera sin arbetstagare, så länge omplaceringen inte går alltför långt. Det viktiga är att ändringen av anställningsvillkoren, det vill säga arbetet, har ett naturligt samband med anställningen. Om arbetsskyldigheten preciseras i anställningsavtal, så har arbetsgivaren ett större handlingsutrymme. I ditt fall bör arbetsgivaren kunna placera dig på en annan ort då rätten framgår av ditt anställningsavtal och för att inga andra ändringar i anställningen görs. Om du vägrar kan du i värsta fall bli skadeståndsskyldig mot din arbetsgivare. Min rekommendation är att du försöker avtala med din arbetsgivare om att låta dig arbeta på samma ort eller eventuellt hemifrån. Annars rekommenderar jag att du accepterar förflyttningen.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare