Har chefen en plikt att informera om varför jag tvingades byta arbetsuppgifter?

Har en arbetsgivare ingen juridisk skyldighet att informera varför man ska byta arbetsuppgifter. Har aldrig haft något klagomål mot mitt arbete, men när jag tackade nej till ett utlandsjobb så surade en högre chef till och bestämde att jag inte skulle ha försäljningsansvaret för det aktuella landet. Trots en försäljningsökning på över 50%.

Har alltid, enligt svenska chefer, skött mig, levererat och inga klagomål från kunder eller internt.

Jag flyttades bort från försäljning till annan tjänst, inte frivilligt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För arbetsrätten gäller lagen om anställningsskydd (LAS), och i vissa avseenden även kollektivavtal. Frågorna du nämner är främst reglerade i allmänna arbetsrättsliga principer, och inte lag.

Frågan om ofrivillig omplacering till annan tjänst:

Arbetsgivaren har en rätt att leda och fördela arbetet. Det framgår inte av lag, men är en princip som gäller i all svensk arbetsrätt. I denna rätt ingår en rätt för arbetsgivaren att omfördela sin personal. Arbetstagaren å sin sida har en lydnadsplikt och arbetsskyldighet gentemot arbetsgivaren. Arbetsskyldigheten är relevant i frågor om omplacering, för den sätter gränsen för vilka arbetsuppgifter arbetsgivaren ensidigt får omplacera sin personal till.

Arbetsskyldigheten bestäms utifrån anställningsavtalet. Arbetsgivaren får inte på egen hand ändra anställningsavtalet, vilket också innebär ett hinder för arbetsgivaren att ändra arbetsskyldigheten. Vanligtvis specificerar inte anställningsavtal exakta arbetsuppgifter, men däremot omfattas tjänsten av ett visst kollektivavtals-område. Skulle en arbetsgivare omplacera sin personal så att ett annat kollektivavtal skulle bli tillämpligt, så är inte omplaceringen tillåten. En otillåten omplacering kan likställas en uppsägning som saknar saklig grund, och sådana är otillåtna enligt 7 § st. 1 LAS. Sådana osakligt grundade uppsägningar är ogiltiga enligt 34 §, och ger arbetstagaren rätt till skadestånd enligt 38 §.

Värt att nämna, är att omplacering även kan komma i fråga när det råder arbetsbrist på arbetsplatsen. Utifrån hur du ställt din fråga utgår jag ifrån att det inte är en omplacering på grund av arbetsbrist som är i fråga här.

Frågan om arbetsgivarens skyldighet att motivera en omplacering:

Arbetsgivaren har ingen plikt enligt lag att informera om varför du har fått nya arbetsuppgifter. Om du däremot skulle omplaceras på grund av arbetsbrist, så har arbetsgivaren vissa skyldigheter att informera, men som sagt utgår jag från att frågor om arbetsbrist inte är aktuella i ditt fall.

Jag råder dig att ta kontakt med din chef, så att ni kan ha en dialog och utreda eventuella missförstånd. Det gynnar såväl dig som din chef om ni har en tydlig dialog, där du informeras om varför du fått nya arbetsuppgifter - fastän detta inte är ett krav i lag. Därtill kan det vara en god idé att ta kontakt med ditt fackförbund, för att ta få svar på om dina nya arbetsuppgifter verkligen ingår i dina arbetsuppgifter. Vad du bör fråga ditt fackförbund är alltså hur långt arbetsskyldigheten sträcker sig inom ditt kollektivavtalsområde.

Vänliga hälsningar

Rebecka Hård af SegerstadRådgivare