Har barnbarnen något laglottsskydd?

Hej! 1 farmor, 1 farfar (avliden), Dessa har två söner: Son 1 (avliden) som har 2 barn. Son 2 som har 2 barn. Sammanlagt finns fyra barnbarn. Fråga: Om farmor avlider kan hon skriva över sin hela sin våning till den levande sonen och den avliden sonens barn som blir bröstarvingar bli utan halva lägenheten? Att det ene sonen som är avliden vars barn kan bli helt lottlösa om deras farmor avlider? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dessa är omständigheterna jag utgår från (baserat på din information): farmor lever, farfar är avliden. En av deras söner har gått bort och efterlämnat två barn. Den son som finns kvar har också två barn. Jag tolkar det som om du undrar om farmodern kan testamentera/skriva sin våning till ena sonen och inte ge någon del till barnbarnen vars pappa gått bort. Svaret på det är ja.

När den avlidna sonen gick bort träder hans barn i hans ställe och tar emot ett eventuellt arv som kommer i fråga, men de erhåller inte det laglottsskydd som ett barn har gentemot sina föräldrar. Farmodern har ingen skyldighet enligt lagen att ge något till barnbarnen. Alltså, om din farmor skulle skriva ett testamente eller ge bort våningen till sonen som är kvar i livet så kan inte barnbarnen till den avlidne sonen göra något åt saken då de inte erhåller något lagligt skydd. Om din farmor inte skriver något testamente eller ger bort saker så ärver de sin pappas del och delar på den. Vid en sådan situation då inget är skrivet blir deras levande son och de två barnbarnen (barnen till den avlidne sonen) dödsbodelägare och tillsammans ska dela på kvarlåtenskapen och sköta det.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare