Har arbetstagare rätt att behålla förmånsbil under uppsägningstid?

Hej

Om en arbetstagare väljer att säga upp sig själv och vi som företag arbetsbefriar honom själva uppsägningsmånaden, ska han under den månaden få behålla sin förmånsbil eller kan vi be att han ställer den här på företaget? Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vart regleras frågan?

Eftersom arbetstagaren själv sagt upp sig gäller som huvudregel vad som avtalats mellan er och arbetstagaren alternativt med facklig organisation genom kollektivavtal.

Rätt till förmåner under uppsägningstid

Jag uppfattar det som att arbetstagaren enligt avtalet har 1 månads uppsägningstid. Rätt till lön och andra förmåner upphör först när själva anställning upphör, vilket är efter den månaden.

Arbetstagaren som sagt upp sig har under uppsägningstiden rätt att behålla lön och andra förmåner (12 § LAS). Redan på grund av anställningsavtalet, har dock arbetstagaren som sagt upp sig rätt till lön och andra förmåner när denne står till förfogande för arbete. Att ni valt att arbetsbefria honom påverkar inte den rätten.

Om arbetstagaren under månaden dock påbörjar arbete hos en annan arbetsgivare kan ni dock dra av en lika stor summa från lönen som denne intjänat hos den nya arbetsgivaren (13 § LAS). Dubbel lön är alltså inte möjligt vilket ni bör ha i åtanke.

Vad avses med "andra förmåner"?

En förmånsbil är en typ av tjänstebil och räknas som en anställningsförmån då den får användas av arbetstagaren privat, detta till skillnad från en tjänstebil som bara används som ett arbetsredskap. En tjänstebil är alltså en sådan anställningsförmån som arbetstagaren har rätt att behålla under uppsägningstiden.

Svaret är alltså ja, arbetstagaren har rätt att behålla sin förmånsbil under uppsägningstiden.

Hoppas det här var svar på din fråga, hör gärna av dig igen vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare