Har arbetsgivaren rätt att avvika från bestämmelser i LAS?

Hej

Jag har fått nytt arbete och arbetsgivaren vill börja med en provanställning vilket är ok. Muntligt över telefon sas inget över hur lång denna skulle vara men jag kände mig trygg med att det är 6 månader som gäller enligt lag. Avtalet kom nu med posten och där står under Anställningsform: Tidsbegränsad anställning under 1 år. Under Information utöver anställningsavtal: Provanställning 1 år. (tillämpligt kollektivavtal HÖK - avtalsområde : vision, ssr, ledarna.)

Får arbetsgivaren tillämpa provanställning under 1 år?

Kan/kommer detta att påverka mig negativt? Isf hur?

Kan jag kräva 6 månader provanställning istället?

Känner ambivalens inför detta...

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagen om anställningsskydd (LAS) är en så kallad semidispositiv lag. Att LAS är semidispositiv innebär att lagen kan avtalas bort eller inskränkas på vissa förutbestämda vis. I LAS fall kan avvikande ske genom kollektivavtal. Det är dock inte alla paragrafer i LAS som är dispositiva utan vissa paragrafer är tvingande. Sådana paragrafer kan varken avtalas bort eller inskränkas.

I LAS 2 § regleras vilka paragrafer som är semidispositiva. Bland annat anges LAS 6 § som behandlar hur länge en provanställning får pågå. LAS 6 § säger att arbetstagaren och arbetsgivaren får avtala om en prövotid på högst sex månader. Eftersom att bestämmelsen är semidispositiv finns det således möjlighet att avtala om en högre prövotid och på så vis avvika ifrån regeln i LAS 6 §, om det framgår av kollektivavtalet.

Under förutsättning att det framgår av ditt kollektivavtal att parterna kan avvika ifrån LAS 6 § har arbetsgivaren rätt att föreslå en provanställning på ett år. För att ett anställningsavtal ska komma till stånd krävs att både du och din arbetsgivare har accepterat villkoren i avtalet. Du är därför inte skyldig att acceptera prövotiden på ett år. Detta kan dock riskera att ett avtal om anställning inte kommer till stånd överhuvudtaget.

När du arbetar under en provanställning kan din anställning avslutas i förtid. Arbetsgivaren behöver inte ha en saklig grund (arbetsbrist, misskötsamhet o.s.v.) för att avsluta anställningen, vilket krävs exempelvis vid en tillsvidareanställning.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,
Christoffer TolfRådgivare