FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/03/2023

Har arbetsgivare rätt till intyg från tandläkarbesök?

Får arbetsgivaren begära att se sms att man ska till tandläkaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tandläkarbesök allmänt:

Enligt svensk lag finns det ingen allmän rätt att besöka tandläkare eller läkare heller för den delen på betald arbetstid. Däremot finns det möjlighet för arbetstagare att ansöka om detta via tjänstledighet. Alltså att du får gå på dessa besök obetalt. Däremot regleras frågan om du har rätt till detta mot betalning eller inte oftast i kollektivavtalet som råder på arbetsplatsen.

Bevis:

Om din arbetsgivare har rätt till att få ett intyg (sms) till ditt besök hos tandläkaren ska regleras i kollektivavtalet på arbetsplatsen. Vad som kan tala för att din arbetsgivare ska få se intyg är om du går på återkommande besök som tar upp mycket arbetstid. Detta framgår däremot inte av din fråga. Därför blir svaret att min rekommendation är att i första hand se om frågan regleras i det rådande kollektivavtalet på din arbetsplats och ta det därifrån.

Hoppas mitt svar gav dig klarhet och vid andra frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare