Hantering av borgensåtagande vid bodelning

https://lagen.nu/1987:230#K1P3S1Hej

Jag har en fråga om bodelning och om vad som ingår i den förutom fastigehetslån och sparande samt tillgångar. Ex frun har varit delägare i en firma tillsammans med några andra och då har delägarna tagit ett beslut för en tid sen när vi fortfarande var gifta att höja kreditgränsen på banken som firman använder.

Frågan är nu att ex frun har signerat ett papper till banken att betala av den personliga borgen till banken om firman går i konkurs under 2019 därefter hävs avtalet, ska denna skuld räknas med i bodelningen så även jag är delskyldig banken om firman går i konkurs. Vi var gifta när hon signerade pappret men jag har inte skrivit under något och det endast om firman går i konkurs under 2019 till årets slut.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om bodelningen regleras i äktenskapsbalken (ÄktB), den hittar du här!

Kort om skuldavräkning vid bodelning

Utgångspunkten är att vardera make ska svara för sina egna skulder enligt 1 kap. 3 § ÄktB. Du kan alltså INTE bli skyldig att infria din före detta frus borgensåtagande. Däremot har make vid bodelning möjlighet att avräkna de skulder som denne haft vid den kritiska tidpunkten 11 kap. 2 § ÄktB. Med den kritiska tidpunkten avses den tidpunkt då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Det framgår inte huruvida din före detta fru har gått i borgen före den kritiska tidpunkten men jag kommer här anta att så är fallet.

Ska borgensåtagande avräknas vid bodelning?

Skulder vars storlek först kan fastställas efter den kritiska tidpunkten - likt borgensåtagande eller vissa skadeståndskrav - bör avräknas vid en bodelning. Vilken typ av borgen din före detta fru har tecknat torde dock ha betydelse. Är det bara hon av delägarna i firman som skrivit under borgensåtagandet är det med största sannolikt en proprieborgen det handlar om. En proprieborgen innebär dels att borgensman (din före detta fru) svarar mot en fordringsägare (borgenären - banken i det här fallet), dels att borgensmannen har ett anspråk mot huvudgäldenären (den som borgenären lånat ut pengar till - firman i det här fallet) om borgensåtagandet infrias. Har istället din före detta fru tillsammans med övriga delägare i firman åtagit sig att gå i borgen solidariskt har alla delägare en solidarisk betalningsskyldighet. Det innebär att borgenären kan kräva att en borgensman får betala hela skulden. Den "tvingade" borgensmannen kan sedan kräva övriga borgensmän på deras andel av skulden (regress).

Rättsvetarna Agell & Brattström (Äktenskap, Samboende & Partnerskap s.189) menar att ett sätt att hantera en makes borgensåtagande är att alltid ta upp det som såväl en fordran som en skuld – båda värderade i relation till de förutsättningar som föreligger vid bodelningen. Fordran tas med andra ord upp som en tillgång för den make som agerar borgensman i bodelningen. Med fordran åsyftas här det regresskrav som borgensman har antingen mot huvudgäldenär eller andra borgensmän. Har din fru åtagit sig en proprieborgen och borgenären kräver att hon presterar så gäller hennes regressanspråk mot en firma som gått i konkurs. Att hon då skulle få betalt för sin fordran är föga sannolikt. Att ta upp hennes regresskrav gentemot firmans konkursbo som en tillgång i bodelningen torde således vara felaktigt – fordringen är de facto värdelös. Skulle istället hon tillsammans med övriga delägare svara solidariskt för borgensåtagandet är det mer sannolikt att hon skulle ha framgång med att kräva in övriga delägares andel av skulden. Därav bör borgensåtagandet och regressanspråket tas upp som en skuld respektive tillgång vid bodelningen.

Sammanfattningsvis

Min bedömning är att din före detta fru lär ha möjlighet att avräkna skulden oavsett vilken typ av borgen hon åtagit sig. Detta trots att ingen fordran tas med som en tillgång om hon tecknat en proprieborgen. Jag uppmuntrar dig dock att ta kontakt med en verksam jurist för att vara säker på att du inte blir förfördelad vid bodelningen. Främst för att säkerställa att skulden/fordringen värderas till korrekt belopp. Notera även att du kan ha en möjlighet att begära jämkning av bodelningen enligt 12 kap. 1 § ÄktB. Det förutsätter emellertid att rekvisiten i nyss nämnda bestämmelse är uppfyllda.

Lawline erbjuder juridisk rådgivning och du kan boka in ett möte via denna länk.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johan HeimanRådgivare