Handräckning

Min sambo och jag har gått isär och lagfarten tas över av honom på hela bostaden. Men pga saker kvar i bostaden, som är mina. Behöver jag ju att hämta dem, utan att utsätta mig för något brott som ex hemfridsbrott. Är nyfiken till vad jag har rätt till enl lag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det så är dina saker kvar i bostaden, och din sambo låter dig inte hämta ut dem.

Som du mycket riktigt beskriver skulle du kunna begå hemfridsbrott om du själv tar dig in i bostaden utan lov för att hämta dina saker. Dessutom skulle du också kunna begå självtäkt.

Är det så att din sambo hindrar dig från att få tillgång till dina saker har du andra rättigheter att få tillbaka din egendom enligt lag. Du kan ansöka hos kronofogden om särskild handräckning (4 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Genom särskild handräckning hjälper kronofogden dig att få tillbaka dina saker på ett lagligt sätt. Ansökan och mer information om särskild handräckning har du på kronofogdens hemsida, jag ger dig länken till den här.

Hoppas detta svar hjälpte dig!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare