FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/05/2018

Handledarens ansvar vid elevs rattfylla

Vad kan en privat handledare få för konsekvenser ifall den som övningskör (över 18 år) testas positivt för cannabis?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar över handledarens ansvar när den som övningskör vid tillfället är narkotikapåverkad.

Reglerna om handledarens ansvar finns i körkortsförordningen. Av 4 kap. 3-7 § framgår det att den som har uppsikten över övningskörningen själv anses som förare. Man kan uttrycka det som att eleven kör på handledarens körkort. Det råder därför inga som helst tvivel om att om handledaren är påverkad under övningskörandet, så kommer denna att göra sig skyldig till rattfylleri (se RH 1995:90). Om då endast eleven är påverkad, bör det enligt min uppfattning leda till att både eleven och handledaren hålls ansvariga för rattfyllan. För handledarens del kan det innebära indraget körkort samt böter alternativt fängelse.

Mvh

Joakim KarlssonRådgivare