Halvsyskon och efterlevande make

Syskon och halvsyskon är överens om fördelning av arv och arvsavståenden. (Hänsyn tagen till laglotter). Måste papper skrivas för att fördelningen ska bli giltig och måste det i så fall skrivas före förälders död? Kan halvsyskon ta ut laglott för att sedan ge den som en revers till efterlevande förälder (ej biologisk mor) för att hon ska kunna sitta i orubbat bo?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Huruvida testamente måste skrivas eller inte beror på hur ni vill att fördelningen ska se ut. Finns det inget testamente gäller ärvdabalkens regler vilket först och främst innebär att barn ärver, s k bröstarvingar (se 2 kap. 1 § ärvdabalken, ÄB). Gällande halvsyskon kommer således dessa endast att ärva efter sina respektive föräldrar. Är det så att ni föredrar andra regler är ett upprättande av testamente att rekommendera, vilket måste skrivas innan arvlåtarens död eftersom han eller hon måste skriva under testamentet själv i närvaro av två vittnen (se 10 kap. 2 § ÄB).

När det gäller halvsyskon och laglott behöver dock inte ett sådant förordnande till förmån för efterlevande make att göras innan arvlåtaren avlider. Det beror på att det finns en särskild regel i 3 kap. 9 § ÄB som stadgar att barn till den först avlidne maken kan välja att avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken. Detta för att underlätta för den efterlevande genom att han eller hon ska kunna sitta kvar i "orubbat bo". Det halvsyskon som väljer att avstå sitt arv på detta sätt kommer istället att få ut sitt arv då bägge makarna har avlidit (en s k rätt till efterarv).

Hoppas du fått svar på dina funderingar, annars är du mer än välkommen att återkomma med en ny fråga!

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare