Har en lärare eller rektor rätt att läsa igenom mina sociala medier och privata chattar?

Har en lärare eller rektor rätt att läsa igonom mina sociala medier och privata chattar på min skol dator.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om detta görs olovligen, det vill säga utan ditt samtycke, är det ett intrång i den personliga friden, vilket kan leda till straffansvar. Det du nämner skulle kunna vara att anse som brytande av post eller telehemlighet (4 kap. 8 § brottsbalken) eller dataintrång (4 kap. 9c § brottsbalken). Det finns nämligen ett fall i hovrätten (mål RH 2004:40), där en person bland annat dömdes för dataintrång för att olovligen ha läst annans mejl och tagit sig in på en hemsida. Därför kan även det faktum att dina sociala medier läses igenom och övriga privata chattar på datorn falla in under dataintrång.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare