Grov fridskränkning - kan man undvika rättegång?

Hej. Om man är misstänkt för grov fridskränkning g, och det ör flera händelser och det är beslutat att det ska vara rättegång, kan man göra något för att förhindra rättegång eller få åklagaren att dra tillbaka beslutades om rättegång ? Kan man tex göra upp i godo ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar de som att åklagaren har väckt åtal mot dig för brottet grov fridskränkning, och nu undrar du om det finns något du kan göra för att undvika rättegång. Det korta svaret på din fråga är tyvärr nej.

Åklagaren ska väcka åtal när denne kan se fram emot en fällande dom i domstol. Vid vissa brott kan åklagaren dock istället utfärda så kallade strafföreläggande istället för att gå till domstol, men det gäller bara brott där det högst kan bli böter eller villkorlig dom som påföljd (48 kap. 4§ rättegångsbalken). Brottet grov fridskränkning har som lägst ett år i straffskalan (4 kap. 4a§ brottsbalken), vilket medför en stark presumtion för att döma ut just fängelse. Strafföreläggande kommer därför inte riktigt på tal i dessa brott.

Vissa mål kan avgöras utan huvudförhandling, men det förutsätter precis som strafföreläggande av åklagaren, att domstolen finner att det inte finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom (45 kap. 10a§ 3p rättegångsbalken), såvida huvudförhandling inte behövs eller begärs av någon av parterna. Detta används huvudsakligen för ringare typer av brott, men vid brottet grov fridskränkning ska det utifrån dessa förutsättningar hållas huvudförhandling.

I övrigt finns inget sätt att göra upp i godo på. Att göra upp i godo är inget verktyg som finns för rättsapparaten inom straffrätten. Vid brottet grov fridskränkning finns det inte mycket som kan göras för att åklagaren ska återkalla åtalet, det brottet är för grovt för att kunna undgå rättegång.

Sammantaget skulle jag säga att om åklagaren har beslutat att väcka åtal i brott om grov fridskränkning, finns det inget man kan göra för att undgå rättegången. Det hjälper inte heller att undanhålla sig rättegången och utebli, målet skjuts då bara upp och domstolen kan komma att skicka ut polis efter en, eller häkta en person som uteblir från huvudförhandlingen. Det är alltså min starka rekommendation att inte försöka undgå rättegången, det kommer inte försvinna för det.

Jag hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor! Har du fler frågor är du välkommen att återkomma till oss.

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare