FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/08/2018

Grannens grenar hänger över tomtgränsen

Jag har en granne med höga Tallar, grenar hänger över min tomt. Dom vill jag ha bort. Är det min skyldighet, då får ju jag betala till någon som kommer och tar bort? Jag orkar inte med alla barr och kottar det är vildtallar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jordabalkens tredje kapitel reglerar rättsförhållandet mellan grannar. Grenar som tränger in på en fastighet har fastighetsägaren rätt att ta bort, om grenarna medför olägenhet för fastighetsägaren. Om det är så att borttagningen av grenar kan medföra skada av betydelse för ägaren av trädet, i det här fallet din granne, så är man skyldig att tala med grannen och bereda grannen tillfälle att själv ta bort grenarna. (3kap. 2§ jordabalken) Grannen bör dessutom få några månader på sig att utfärda åtgärden.

Om grannen inte vill ta bort grenarna, men det är klart att de utgör en olägenhet för dig som fastighetsägare, så har du rätt att själv ta bort grenarna. Det man ska vara medveten om är att man endast har rätt att ta bort grenar eller rötter som tränger in på sin fastighet, man har alltså ingen rätt att ta bort delar av stammen som tränger över fastighetsgränsen. När man tar bort grenar eller rötter bör man göra det med stor försiktighet. Om man tar bort grenar eller rötter på ett sådant sätt som medför att trädet dör, så är det att likställa med att ta bort hela trädet, vilket inte är tillåtet. Om ingreppet skulle medföra att trädet dör kan du bli ersättningsskyldig.

Du bör därför tala med din granne och framföra hur grenarna till dennes träd utgör en olägenhet för dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare