Göra barn arvlösa

mina föräldrar har gjort mej arvs-lös kan dom göra detta genom att skriva in det i testamentet

Lawline svarar

Hej,

för att besvara din fråga vänder vi oss till ärvdabalken (ÄB), se här.

Den första arvsklassen är arvlåtarens barn (bröstarvingar). 2 kap. 1 § ÄB

Det är alltså bröstarvingarna som har förtur till arvet när arvlåtaren går bort. Dock kan arvlåtaren bestämma att testamentera bort sin egendom. 9 kap. 1 § ÄB

Bröstarvingar har dock alltid rätt till sin laglott. 7 kap. 1 § ÄB
Laglotten är hälften av det kvarlåtenskap som arvlåtaren lämnar efter sig.

Alltså, om A lämnar 100 000 kr efter sig har bröstarvingarna (barnen) minst rätt till 50 000 kr. Om det finns två barn (B och C) har vardera en laglott på 25 000 kr.

Om A ändå testamenterar bort all kvarlåtenskap kan bröstarvingarna påkalla jämkning av testamentet och på så sätt få ut sina laglotter. 7 kap 3 § ÄB

MVH

Zinar BudakRådgivare