Godtrosförvärv

Hej för cirka femton år sedan vann jag en klocka i ett pokerparti,klockan en rolex jag vet ej eller rättare sagt tror att klockan ej är ärlig kan jag lämna in den till ex vis pantbanken lr laga den utan rättsliga åtgärder finns det nån preskibitions tid om den ej är ärligt införskaffad tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En person som förvärvar en sak av någon som inte var den rätte ägaren till saken kan ändå få äganderätt till saken, förutsatt att personen som förvärvade saken var ”i god tro”. Vad som krävs för att anses vara i god tro varierar beroende av omständigheterna. Man anses t.ex. i regel kunna lita på att en normal affär har rätt att sälja sina varor, och man är i regel i god tror när man handlat där. När du däremot har vunnit en dyr klocka i ett pokerspel skulle antagligen höga krav ställas för att du ska anses ha varit i god tro om att den som spelade bort den faktiskt hade rätt att göra det. Som du uppger verkar du dessutom misstänka att klockbytet inte var helt ärligt, vilket i princip är detsamma som att du inte är i god tro.

Möjligheten att göra ett sådant här godtrosförvärv skulle gälla t.ex. om den du vann klockan av hade lånat den av någon, och därför hade rätt att ha klockan men inte att överlåta den vidare. Det är dock inte möjligt om klockan var stulen, tagen genom rån eller efter olaga hot. I dessa fall fick du alltså inte äganderätt då du vann klockan oavsett om du var i god tro eller inte. Det är dock möjligt att få äganderätt till även sådan egendom (alltså stulen egendom) efter att man har haft den i 10 år. Jag antar att det är denna preskriptionstid du syftar på. En förutsättning är dock att du inte borde ha misstänkt att den som spelade bort klockan inte hade rätt att göra detta. Utifrån det du berättar verkar du dock ha misstänkt just detta, vilket innebär att denna ”preskription” inte kommer att inträffa i ditt fall.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare