Godkänna ett strafföreläggande eller gå vidare till domstol?

Hej Min dotter blev stoppad vid bilkörning av polisen och hade rökt cbd buds ( industrihampa 0.18 )och hade även det med sig. Polisen tog in henne för blodprov och omhändertog produkten för analys och skrev i sin rapport att hon verkade kraftigt narkotikapåverkad. Hon motsatte sig vad han skrev men de sa att hon bara skulle skriva på för så skrev de alltid vid innehav. De tog hennes körkort direkt på plats. Provsvar visar sen att hon hade 0.0013 Thc i blodet. Vilket är väldigt lågt. Hon har nu fått info om åtal för ringa narkotikabrott och drograttfylleri med böter. Ska man godkänna böter eller är det idé att gå till rättegång? Hur ska man gå tillväga. Vi har kunde inte få dokument på provsvar utan endast ta del av svaret.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som följande; din dotter har fått ett strafföreläggande (48 kap. 2 § rättegångsbalken) och du undrar huruvida ni ska godkänna föreläggandet eller gå vidare till domstol.

I ditt fall finns bevisning (provresultat samt polisernas eventuella vittnesmål) som talar för att din dotter begått brott.  Det som känns rimligast utifrån den informationen jag har är att det är mycket tveksamt om det är värt att gå vidare till domstol då det finns bevis på att din dotter begått brottet.  Jag känner dock inte till alla omständigheter och detaljer i hennes fall. Min rekommendation är att du kontaktar en jurist som du kan rådgöra med för att få ett mer precist svar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare