God tro efter dubbla felaktiga betalningar

Hej!

Jag har en fråga kring Condictio Indebiti, jag har avslutat en anställning hos min arbetsgivare. Jag sade upp mig och skulle jobba fram till mitten av juni. Efter denna tid så har jag blivit ombedd att svara på mail fram tills att en ny ersättare har hittats för tjänsten. Jag svarade på några mail samt tog samtal i augusti månad då någon ersättare ännu ej hittats. I augusti månad så fick jag en betalning på 1800 kr (en halv lön) inbetalad på mitt konto. Jag trodde att betalningen utgick för övergångsperioden då jag "fortsatt" i den lilla utsträckning och tänkte inte mer på det. Vid löneutbetalning i september så märkte jag att jag fick 3800 kr i lön som jag inte borde ha, kontaktade således min chef och fick veta att en felaktig utbetalning har skett. Förstod att dessa pengar skall betalas tillbaka. När jag sedan blev kontaktad så får jag ett återkrav på lönen för augusti + den som blivit felaktigt utbetald i september. Måste jag betala tillbaka båda månaderna eller räcker det att betala tillbaka pengarna för september?

Anses god tro rekvisitet uppfyllt i och med att jag först nu vid återkrav på septemberlönen förstod att det även gällde augusti-pengarna?

Angående att jag inrättat mig efter betalningen så visste jag ju inget om denna och har således beblandat dessa pengar samt fört över belopp mellan konton samt betalat med medel (fråga om urskiljning här?) efter detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Utifrån de omständigheterna du angivit skulle jag säga att du har helt korrekt uppfattning. Du har mottagit två felaktiga betalningar i den mening att betalaren inte avsåg att du skulle få dem. Det finns ingen lagreglering om felaktiga betalningar (condictio indebiti) i svensk rätt, däremot finns det en hel del praxis på området. Huvudregeln är att betalningar som skett av misstag skall betalas tillbaka. (se bland annat NJA 1999 s. 575) Det finns dock undantag och högsta domstolen har uttalat att man skall bedöma varje fall för sig (NJA 1933 s. 25).

Det viktigaste undantaget är när mottagaren, i god tro, har inrättat sig efter och/eller konsumerat beloppet. Med god tro menas att personen som mottagit betalningen inte skall ha upptäckt eller haft skäl att upptäcka att betalningen var felaktig. Det är inte meningen att någon som inte förstått, och inte heller haft skäl att förstå, att pengarna felaktigt utbetalats skall bli återbetalningsskyldig på grund av att utbetalaren begått ett misstag. Du har haft goda skäl att tro att betalningen var lön för ditt frivilliga arbete efter att du avslutat din anställning.

Genom att vara ärlig och säga till om den andra betalningen har du ett stärkt skäl till att hävda att du varit i god tro angående den första betalningen. Om du inrättat dig efter betalningen genom att t.ex. köpa något för pengarna eller planera din ekonomi därefter har du rätt att behålla dem förutsatt din goda tro. Vad som avses med inrättande är inte klargjort i rättspraxis men att du spenderat pengarna genom att föra över dem till annat konto som du sedan betalat något med tyder på att du kan anses ha inrättat dig.

Det talar även till din fördel att du, om du mottagit pengarna som privatperson kan anses inta en svagare position. Vidare kan betalarens oaktsamhet till viss del läggas dem till last. Det är ju trots allt de som gjort ett misstag. Vid bedömningen kan också tiden som förflutit sedan betalningen beaktas. Ju längre tid som gått, desto svårare blir det för betalaren att kräva tillbaka pengarna.

Mot bakgrund av den något spretiga rättspraxis på området är det inte möjligt att ge dig ett säkert svar men vad jag kan se finns det mycket som tyder på att du skulle ha rätt att behålla pengarna. Om du anser dig ha denna rätt kan du behålla beloppet motsvarande den första betalningen och förklara dina skäl för motparten.

Om de väljer att kräva dig på pengarna genom en process, rekommenderar jag att du tar hjälp av vår juristbyrå genom att klicka här. Alternativt kontakta oss på telefon: 08-533 300 04, öppettider: mån-ons kl. 10.00-16.00.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare