Giltigt avtal genom mejl

Hej det är en person som vill att vi ska betala en hyra innan vi ser en lägenhet och vid visning ska vi betala en hyra till. jag bad om att få kontrakt på detta. han skrev ett kontrakt över mejl. blir det ett giltigt kontrakt över mejl?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller skriftligt avtal så krävs för giltighet att det ska ha förekommit ett anbud och en accept (1§ AvtL). I det här fallet kan mejlet med kontraktet anses som ett anbud. Om du då skriver ett svarande mejl tillbaka till uthyraren där det står att du accepterar kontraktet så har ett giltigt avtal/kontrakt uppkommit. Spara båda dessa mejl, skriv ut dem eller liknande. Detta för att i ett senare skede ha bevisning om personen som ni ska hyra av inte agerar i enlighet med kontraktet.

Hoppas det löser sig för Dig!

Linn Kanter PergamentRådgivare