FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/07/2015

Giltig fullmakt

Hej!

Jag undrar om det är möjligt att utställa och skriva under en fullmakt online?

Om ja, vad krävs isåfall för att göra fullmakten giltig? räcker personnummer och att man fyller i ett formulär eller måste man ha mobiltbankid för att digitalt skriva under?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Bestämmelser kring fullmakter och hur de upprättas finns i 2 kap avtalslagen (AvtL här).

Huvudregeln är att det inte finns några formkrav alls för hur en fullmakt ska upprättas. En fullmakt kan upprättas både muntligen och skriftligen, där bådadera är lika giltiga. Vid överlåtelse av fast egendom finns dock undantagskrav på att fullmakten är skriftlig, se 27 § st 2 AvtL.

Ur bevishänseende vid en eventuell tvist är det däremot att rekommendera att fullmakten görs skriftlig samt att den undertecknas och bevittnas. Det är då bra om det klart framgår vem som är fullmaktsgivare och fullmäktig, detta vartill personnummer och namn på parterna är lämpligt att anföra. Att rekommendera är också att införa information om fullmaktens omfattning och eventuellt dennas giltighetstid,

Men som sagt, i lagen finns det inga formkrav för hur en giltig fullmakt ska se ut. Däremot om det uppstår någon framtida tvist om vad fullmakten omfattar är det såklart att föredra att den då är tydlig och finns skriftlig.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med svaret.
Ha en bra sommar.

Med vänlig hälsning

Anna PieschlRådgivare