FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/02/2018

Giftorättsgods vid bodelning

Hej!

Jag ska skilja mig efter att ha flera år levt separerad från min make som är bosatt i USA.

Jag undrar om han kan göra anspråk till mina tillgångar på banken? De är i princip 0 kr eftersom jag har studielån.

Vänligen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan följer kort vad som gäller angående bodelning och giftorättsgods enligt svensk rätt.

Bodelning

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas dem emellan genom en bodelning enligt 9 kap. 1 § äktenskapsbalken. I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå vilket framgår ur 10 kap. 1 § äktenskapsbalken.

Giftorättsgods/enskild egendom

I 7 kap. 1 § äktenskapsbalken anges att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. I 7 kap. 2 § äktenskapsbalken regleras vad som räknas som enskild egendom. I punkt nr 1 framgår exempelvis att egendom som genom äktenskapsförord gjorts till enskild, räknas som enskild egendom.

Om dina tillgångar på banken inte är enskild egendom kommer de räknas som giftorättsgods. Detta gäller även om det är egendom som finns utomlands. Om de är giftorättsgods ska de således ingå i en bodelning.

Lottläggning

En bodelning består av två steg, en andelsberäkning och en lottläggning. Med ledning av de andelar som räknats ut vid en andelsberäkning, ska giftorättsgodset sedan fördelas ut mellan makarna på lotter enligt 11 kap. 7 § äktenskapsbalken. I 11 kap. 7 § äktenskapsbalken framgår då att varje make har rätt att på sin lott i första hand få sin egendom eller en del av denna som den maken önskar. Vid en lottläggning har du alltså rätt att i första hand få din egendom på din lott.

Sammanfattning

Om dina tillgångar på banken är giftorättsgods ska de alltså ingå i bodelning och på så vis kan din make göra anspråk på hälften av dessa. Då du säger att värdet på dina tillgångar på banken är i princip 0 kr, lär det dock i praktiken inte finnas något att dela på avseende dessa. Vid en lottläggning kommer du dessutom i första hand få rätt till dessa tillgångar på din lott eftersom de är din egendom.

Observera dock att detta är enligt svensk rätt.

Vänliga hälsningar,

Anna NilssonRådgivare