FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/12/2014

Geografisk omplacering och arbetstidens förläggning

Hej! Jag är anställd i en kommun där Jag arbetar på en skola som vi kallar A. Arbetsgivare vill omplacera mig till en annan av kommunens skola som vi kallar B. Skola A har ferietjänst. Skola B har semestertjänst. Båda skolorna ligger inom ett lite geografiskt område. Det råder inte arbetsbrist på skola A. Vilka skäl måste arbetsgivaren ha för en omplacering från skola A till B?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att arbetsgivaren är fri att leda och fördela arbetet. Därmed bestämmer arbetsgivaren vem som ska utföra arbetet, vilket arbete som som ska utföras och var och när det ska utföras.

Arbetsdomstolen har uttalat att godkännande av stationeringsort är ett mellan arbetsgivaren och arbetstagaren gällande anställningsvillkor. Arbetsgivaren kan alltså inte ensidigt kräva att du byter stationeringsort. Dock har arbetsgivaren möjlighet och skyldighet att omplacera dig om ni inte kommer överens om en ny stationeringsort (7§ lag om anställningsskydd). Om du inte går med på en omplacering riskerar du en uppsägning. Du är alltså i princip skyldig att godta en omplacering inom bekvämt pendlingsavstånd på samma ort eller ort som ligger helt nära. Om omplaceringen anses ligga utanför dessa ramar kan det handla om en viktigare förändring av arbets- eller anställningsförhållandena. Arbetsgivaren kan då bli skyldig att på eget initiativ förhandla med facket (11§ medbestämmandelagen https://lagen.nu/1976:580) Detta innebär dock inte att facket har bestämmanderätt. Vad som utgör en viktigare förändring är något som får bedömas individuellt från fall till fall och det är därför svårt att uttala sig om.

Enligt (12§ MBL) kan facket, i situationer som inte faller in under arbetsgivarens förhandlingsskyldighet enligt 11§, påkalla förhandling med arbetsgivaren som då är skyldig att förhandla innan han fattar eller verkställer beslut som rör medlem i fackförbundet.

Skillnaden mellan semestertjänst och ferietjänst rör arbetstidens förläggning och faller in under arbetsgivarens arbetsledningsrätt. Om det inte finns begränsningar i denna rätt genom kollektivavtal eller genom det individuella anställningsavtalet kan du som arbetstagare bli tvungen att underkasta dig omfattande förändringar av arbetstidsförhållandena. Ofta ligger denna skyldighet i arbetsuppgiftens beskaffenhet eller framgår av praxis i branschen, exempelvis att lärare normalt sett har antingen semester- eller ferietjänst. Även gällande denna del kan arbetsgivaren vara skyldig att förhandla enligt samma kriterier som ovan.

Jag råder dig att kontakta ditt fackförbund om du är ansluten.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare