FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/02/2019

Generellt om bodelning

Hej!

Frågor:

Vad gäller om man är gift och nu vill ha skilsmässa.

Med mannens tillgångar?

Är de delvis mina?

Kan han nu ändra något i ett äktenskapsbevis vad gäller på huset?

Där det står tydligt att jag äger 10%. Och att han nekar mig allt?

Vad ska jag tänka på för övrigt tycker ni?

Som är viktigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ifall två makar skiljer sig måste de göra en bodelning där man delar upp egendomen mellan sig (9 kap 1 § äktenskapsbalken). Den egendom som ska ingå i en bodelning är s.k. giftorättsgods (10 kap 1 § äktenskapsbalken). Allting som makarna äger som inte är s.k. enskild egendom är giftorättsgods (7 kap 1 § äktenskapsbalken). Egendom kan bli till en makes enskilda om makarna t.ex. har upprättat ett äktenskapsförord eller om en av makarna har ärvt egendom med villkoret att det ska vara dennes enskilda (7 kap 2 § äktenskapsbalken). Ifall det inte finns någon enskild egendom ska alltså allting som makarna äger ingå i en bodelning. Varje make får dock undanta viss egendom som endast används för personligt bruk, t.ex. kläder och dylikt (10 kap 2 § äktenskapsbalken). Efter att man har gjort avdrag på varje makes giftorättsgods för de skulder som de har ska allting delas lika mellan makarna (11 kap 3 § äktenskapsbalken). Här nedanför ställer jag upp ett exempel för att visa hur det kan se ut:

Make A

Giftorättsgods: 500 000

Skulder: 100 000

Kvar att dela på: 400 000

Make B

Giftorättsgods: 300 000

Skulder: 50 000

Kvar att dela på: 250 000

Sammanlagt: 650 000 kr

Varje make får 325 000 kr var.

När det gäller huset kan inte en ägare självständigt ändra ägandeförhållandena. Om huset dessutom inte utgör din makes enskilda egendom ska den som helhet ingå i bodelningen och delas lika mellan er båda.

Något annat som kan vara bra att tänka på är att man från att skilsmässan väcks fram tills att en bodelning har genomförts är redovisningsskyldig gentemot sin make (9 kap 3 § äktenskapsbalken). Man måste alltså redovisa för den andra maken vilken egendom man har samt vad man gör med den. Pengar som man har tjänat och egendom man har köpt eller ärvt efter att talan om skilsmässa har väckts ska inte ingå i bodelningen (9 kap 2 § äktenskapsbalken). Det är alltså endast den egendom som makarna ägde den dag då talan om skilsmässa väcktes vid domstol som ska ingå i en bodelning.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare