Gemensamt boende och vårdnad av barn när makar separerar

Hej!

Vet inte riktigt om jag är rätt ute här,men tänkte ställa en fråga om äktenskap! Jag vill inte skilja mig just nu men vill separera!! Vi har ett barn på åtta år! Vi har en bostadsrätt men jag vill flytta från den tills vi har möjlighet att sälja!! Kan jag ha två adresser o låta han va kvar tills allt löst sig !! Jag vill att vi kommer överens om hur barnet ska bo men mest hos mig!!

Vad gör jag?? Hur gör jag bäst?? Vart vänder jag mig?? Har ingen koll

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du vill ha svar på två frågor, dels om du kan separera och flytta ifrån din man utan att skilja dig, och dels hur ni ska lösa fördelningen av vårdnad av ert gemensamma barn.

Separation och flytt

Regler om äktenskap och att skilja sig finns i äktenskapsbalken. I ett äktenskap är det först vid skilsmässa och bodelning som det blir fråga om att börja dela upp egendom mellan makarna (9 kap. 1 §). Du och make kan alltså separera och flytta isär, men fortfarande äga bostadsrätten tillsammans. Om ni däremot bestämmer er för att skilja er kommer ni behöva lämna in en skilsmässoansökan. Eftersom ni har ett barn under 16 år kommer domstolen att besluta om en betänketid på sex månader (5 kap. 1 §). Om ni fortfarande vill skilja er efter betänketiden kommer en bodelning genomföras, där ni också har möjlighet att sälja bostadsrätten och dela på köpeskillingen.

Angående din fråga om du kan ha två adresser är det fullt möjligt att äga flera bostäder. Enligt folkbokföringslagen kan du bara stå skriven på en adress (6 §), men att du flyttar och folkbokför dig på en ny adress hindrar alltså inte heller att du fortfarande äger hälften av bostadsrätten.

Vårdnad om gemensamt barn

Regler om vårdnad av barn finns i föräldrabalken. Om du och din make var gifta när ert barn föddes har ni gemensam vårdnad om det (6 kap. 3 § första stycket). Även om ni väljer att genomgå skilsmässa har ni fortsatt gemensam vårdnad om barnet (6 kap. 3 § andra stycket). Som vårdnadshavare har ni rätt att avtala om vårdnaden över ert barn, och därmed också om hos vem barnet ska bo. De krav som ställs på ett sådant avtal är att det ska vara skriftligt och godkännas av socialnämnden (6 kap. 14a § andra stycket). Den förälder som barnet inte bor hos har då istället rätt till umgänge (6 kap. 15 §). Skulle det vara att ni inte kommer överens om hos vem ert barn ska bo kan domstolen besluta om det istället.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis, om du och din make bestämmer er för att skilja er måste ni lämna in en skilsmässoansökan till domstol som då kommer besluta om betänketid på sex månader innan skilsmässan kan påbörjas. Om du och din make väljer att flytta isär får ni besluta gemensamt om hos vem ert barn ska bo genom att skriva ett avtal och få det godkänt av socialnämnden. Skulle ni inte komma överens om hos vem ert barn ska bo har du möjlighet att väcka talan i domstol, som då beslutar om det.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare