Gemensam bostad vid upphörande av samboförhållande?

Om jag från början står på hyreskontraktet men sen flyttar min sambo in hos mig. Och då vill jag att han oxå ska stå på konraktet så vi har skrivit ett avtal med huåyresvärden där han nu står med. Min fråga är då om vi blir osams kan då någon av oss kräva att den andra måste lämna lägenheten?

Mvh Lena

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att både du och din sambo tillsammans innehar er lägenhet med hyresrätt, och att lägenheten är avsedd som ert gemensamma hem och innehas huvudsakligen för det ändamålet. Stämmer min uppfattning så anses er lägenhet som er gemensamma bostad (5 § sambolagen - här). Därmed utgör lägenheten samboegendom (3 § sambolagen - här). Skulle ert samboförhållande upphöra så ska det på begäran av någon av er göras en bodelning där samboegendomen fördelas mellan er (8 § sambolagen - här). Först ska era skulder avräknas, och sedan ska ni tillräknas varsin andel av värdet av er samboegendom (12 § sambolagen - här). Efter att ni har ni har fått varsin andel av samboegendomen ska ni avgöra vem av er som får vilken egendom på sin lott (16 § sambolagen - här). Är er samboegendom exempelvis värd 3 miljoner och ni har rätt till 1,5 miljoner var, och ni kommer överens om att du ska få lägenheten som är värd 1,2 miljoner på din lott, så har du rätt att få överta ytterligare egendom till ett värde av 0,3 miljoner.

Som utgångspunkt behöver ni alltså komma överens om vem av er som ska överta lägenheten. Har någon av er ett större behov av lägenheten, har denne dock rätt att få lägenheten i avräkning på sin lott (16 § 2 st sambolagen - här). Exempel på omständigheter som grundar ett sådant behov kan vara om den ena av er har bättre förutsättningar att hitta en ny lägenhet, om ni har gemensamma barn som kommer att bo hos den ena av er, m.m...

Värt att tillägga är att ni kan välja att avtala om att undanta viss egendom från den bodelning som ska göras om ert samboförhållande upphör (9 § sambolagen - här).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare